فَدَعِ الْإِسْرَافَ مُقْتَصِداً وَ اذْکُرْ فِی الْیَوْمِ غَداً وَ أَمْسِکْ مِنَ الْمَالِ بِقَدْرِ ضَرُورَتِکَ وَ قَدِّمِ الْفَضْلَ لِیَوْمِ حَاجَتِکَ .
پس (در صرف مال) زیاده روى مکن میانه رو باش (بیشتر و کمتر از آنچه نیازمندى صرف مکن) در امروز بیاد فردا باش، و باندازه نیازمندى خود از دارائى پس انداز نما، و زیاده (بر آن) را بجهت روز نیازمندیت (آخرتت) پیش فرست (در راه خدا به درویشان و مستمندان ببخش).
أَ تَرْجُو أَنْ یُعْطِیَکَ اللَّهُ أَجْرَ الْمُتَوَاضِعِینَ وَ أَنْتَ عِنْدَهُ مِنَ الْمُتَکَبِّرِینَ وَ تَطْمَعُ وَ أَنْتَ مُتَمَرِّغٌ فِی النَّعِیمِ تَمْنَعُهُ الضَّعِیفَ وَ الْأَرْمَلَةَ أَنْ یُوجِبَ لَکَ ثَوَابَ الْمُتَصَدِّقِینَ .
آیا امیدوارى که خدا پاداش فروتنان (که بدنیا و کالاى آن دل نبسته و بدستور او رفتار میکنند) را بتو بدهد و حال آنکه تو نزد او از گردنکشان (که دل بدنیا بسته و خلاف دستور او را انجام مى دهند) هستى و آیا آزمندى که پاداش صدقه دهندگان (که از بینوایان دست مى گیرند بدون بزرگى و خود نمائى) را براى تو واجب و لازم گرداند در حالیکه تو در عیش و خوشگذرانى غلطیده ناتوان و بیچاره و بیوه زن و درویش را از آن بهره نمى دهى.
وَ إِنَّمَا الْمَرْءُ مَجْزِیٌّ بِمَا أَسْلَفَ وَ قَادِمٌ عَلَى مَا قَدَّمَ وَ السَّلَامُ .
و جز این نیست که مرد پاداش داده میشود بکار پیش کرده، و وارد مى گردد بر آنچه پیش فرستاده است، و درود بر آنکه شایسته درود است (ابن ابى الحدید در اینجا مى نویسد: خدا خیر و نیکوئى را از زیاد دور گرداند، زیرا نعمت و نیکوئى و تعلیم و تربیت علىّ علیه السّلام را نسبت بخود تلافى کرد به چیزى که حاجت ببیان آن نیست از قبیل کردارهاى زشت در باره پیروان و دوستان آن حضرت و زیاده روى در ناسزا گفتن و تقبیح کردار آن بزرگوار، و کوشش در این امور بآنچه را که معاویه به کمى از آن راضى بود، و این براى بدست آوردن رضاء و خوشنودى معاویه نبود، بلکه این کارها را طبعا انجام مى داد، و در ظاهر و باطن با آن حضرت دشمنى مى نمود، و خدا نمى خواست مگر آنکه به مادرش باز گشته معلوم نبودن پدرش را هویدا نماید، و از هر ظرفى آنچه در آنست تراوش می کند، و پس از او فرزندش «عبید اللَّه که براى کشتن حضرت ابا عبد اللَّه الحسین علیه السّلام از کوفه لشگر به کربلا فرستاد» آمده بد کرداریهاى پدر را با تمام رسانید، و بازگشت کارها بسوى خدا است یعنى ایشان را به بدترین عذاب و کیفر خواهد رسانید).