وَ قَالَ ( علیه السلام ) : لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ .
امام علیه السلام فرموده است: هیچ دارائی پر سودتر از خرد نیست (زیرا خرد سعادت دنیا و آخرت را در بردارد)
وَ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ .
و هیچ تنهائی ترسناکتر از خودپسندی نیست (زیرا خودپسند مردم را از خود پست تر پنداشته آنها هم از او دوری کنند و تنها ماند) .
وَ لَا عَقْلَ کَالتَّدْبِیرِ .
و هیچ عقلی چون تدبیر و اندیشه نیست (زیرا اندیشه را هر آماده و استوار می سازد) .
وَ لَا کَرَمَ کَالتَّقْوَى .
و هیچ جوانمردی مانند پرهیزکاری نیست (زیرا پرهیزکار نزد خالق و خلق عزیز و ارجمند است) .
وَ لَا قَرِینَ کَحُسْنِ الْخُلُقِ .
و هیچ همنشینی چون خوی نیکو نیست (زیرا خوی نیکو دلها را به دست آورد) .
وَ لَا مِیرَاثَ کَالْأَدَبِ .
و هیچ میراثی مانند ادب و آراستگی نیست (زیرا آراستگی شخص را محبوب می سازد.
وَ لَا قَائِدَ کَالتَّوْفِیقِ .
و هیچ پیشوائی مانند توفیق دوست یافتن به کار نیست (زیرا توفیق شخص را به راه راست و خداپسند می کشاند) .
وَ لَا تِجَارَةَ کَالْعَمَلِ الصَّالِحِ .
و هیچ تجارت و بازرگانی مانند کردار پسندیده نیست (زیرا نیکبختی همیشگی را در بردارد).
وَ لَا رِبْحَ کَالثَّوَابِ .
و هیچ سودی مانند پاداش (الهی) نیست (زیرا سودی است همیشگی.
وَ لَا وَرَعَ کَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ .
و هیچ اجتناب و دوری چون ماندن در جلو شبهه (چیز نامعلوم) نیست (زیرا اقدام در شبهه به حرام می کشاند).
وَ لَا زُهْدَ کَالزُّهْدِ فِی الْحَرَامِ .
و هیچ پارسائی مانند بی رغبتی در حرام نیست (زیرا بی رغبتی در حرام مستلزم آراستگی و پاکی است).
وَ لَا عِلْمَ کَالتَّفَکُّرِ .
و هیچدانشی مانند تفکر و پیش بینی نیست (زیرا بر اثر آن به مبدا و معاد راه برده از گمراهی برهد).
وَ لَا عِبَادَةَ کَأَدَاءِ الْفَرَائِضِ .
و هیچ عبادتی مانند انجام واجبات نیست (زیرا پاداش آن بیشتر از مستحبات و در ترک آن عذاب و کیفر است) .
وَ لَا إِیمَانَ کَالْحَیَاءِ وَ الصَّبْرِ .
و هیچ ایمانی مانند شرم و شکیبائی نیست (زیرا به این دو ایمان کامل می گردد) .
وَ لَا حَسَبَ کَالتَّوَاضُعِ .
و هیچ بزرگواری و سرفرازی مانند فروتنی نیست (زیرا فروتن را همه از دل دوست دارند).
وَ لَا شَرَفَ کَالْعِلْمِ .
و هیچ شرافت و بزرگی مانند دانش نیست (زیرا دانش راهنمای شخص است) .
وَ لَا عِزَّ کَالْحِلْمِ .
و هیچ ارجمندی مانند بردباری نیست (زیرا بردباری موجب سرفرازی است).
وَ لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ.
و هیچ پشتیبانی استوارتر از کنگاش کردن نیست (زیرا مشورت سبب پی بردن به پایان کار و سود و زیان آن است).
