1. اَلعائِدُ فی هِبَتِهِ کَالًعائِدِ فی قَیًئِهِ.

(" من لا یحضره الفقیه " ج 4 ص 380)

کسی که بخشش و هدیه اش را پس بگیرد مانند کسی است که استفراغش را بخورد.

____________________________________________________________________

2. إِنّا لا نَقًبَلُ هَدیَّهَ مُشًرِک.

(" کنز العمال " ج 5 ص 820 حدیث 14475 -" إعلام الوری " طبرسی ، ص 28)

همانا ما هدیه هیچ مشرکی را نمی پذیریم.

____________________________________________________________________

3. مَا أَهْدَی الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ إِلَی أَخِیهِ هَدِیَّةً أَفْضَلَ مِنْ کَلِمَةِ حِکْمَةٍ یَزِیدُهُ اللَّهُ بِهَا هُدًی وَ یَرُدُّهُ عَنْ رَدًی.

(" منیه المرید" شهید ثانی ، ص 105- " بحارالانوار " ج 2 ص 25)

بهترین هدیه ای که انسان مسلمان به برادر و رفیقش می دهد سخن حکیمانه ای است که به واسطه آن، خداوند بر هدایتش می افزاید و او را از فساد و هلاکت باز می دارد.

____________________________________________________________________

4. وَ یُکافِیُ صِلَتَهُ... .

و نیکی و احسان رفیقش را جبران کند.

 ____________________________________________________________________

5. مَن سَألَکُم بِاللهِ فَأَعطُوهُ وَ مَنْ أَتاكُمْ مَعْروفاً فَكافِؤوهُ، وَ اِنْ لَمْ تَجِدوا ما تُـكافِؤونَهُ فَادْعُوا اللّهَ لَهُ حَتّى تَظُـنّوا اَ نَّـكُمْ قَدْ كافَيْتُموهُ.

(" وسائل الشیعه " ج16 ص 307)

هر کس که به خاطر خداوند چیزی از شما خواست به او بدهید، و هر کس که به شما نیکی کرد برایش جبران کنید و اگر چیزی نیافتید که آن نیکی را جبران کنید پس به درگاه خداوند آن قدر برایش دعا کنید تا آنکه گمان کنید شما نیکیِ او را جبران کرده اید.

 ____________________________________________________________________

6. وَ یَشکُرُ نِعمَتَهُ ... .

و از خوبی و بخشش رفیقش سپاسگذاری کند.

 ____________________________________________________________________

7. وَ یُحسِنُ نُصرَتَهُ وَ یَحفَظُ حَلیلَتَهُ ... .

و به خوبی رفیقش را یاری دهد و از ناموس او محافظت کند.

 ____________________________________________________________________

8. إنّی لَغَیُورُ وَ اللهُ عَزَّوجَلَّ أَغًیَرُ مِنّی، وَ إِنَّ اللهَ تَعالی یُحِبُّ مِن عِبادِهِ الغَیُورَ.

(" حکم النبی الاعظم صلی الله علیه و آله " ج4 ص 482-"کنز العمال" ج 3 ص 387 حدیث 7076)

من غیرتمند هستم و خداوند عزّوجل از من غیرتمند تر است، و همانا خداوند متعال بندگان غیرتمندش را دوست دارد.

 ____________________________________________________________________

9. إنّ الغَيرَةَ مِن الإيمانِ.

(" من لا یحضره الفقیه " ج 3 ص 444)

همانا غیرتمندی از ایمان است.

 ____________________________________________________________________

10. وَیَقضی حاجَتَهُ ... .

و نیاز رفیقش را برآورده کند.

 ____________________________________________________________________

11. وَ یَشفَعُ مَسأَلَتَهُ ... .

و در رسیدن به خواسته رفیقش واسطه شود.

 ____________________________________________________________________

12. مَن يَشفَعْ شَفاعَةً حَسَنَةً، أو أمَرَ بمَعروفٍ، أو نَهى عَن مُنكَرٍ، أو دَلَّ على خَيرٍ ، أو أشارَ بهِ، فهُو شَريكٌ. و مَن أمَرَ بسُوءٍ، أو دَلَّ علَيهِ، أو أشارَ بهِ، فهُو شَريكٌ.

(" بحارالانوار " ج 2 ص 24)

هر کس که برای کار نیکی وساطت کند ، یا امر به معروف یا نهی از منکر کند ، یا به کار خیری اشاره و راهنمایی کند در انجام دادنِ آن (کار خیر) شریک است ، و هر کس که به کار بدی امر کند یا به آن کار اشاره و راهنمایی کند در انجام دادنِ آن (کار بد) شریک است.

 ____________________________________________________________________

13. یا اباذَر أیّاکَ وَ السُّؤالَ فَإِنَّهُ ذُلُّ حاضِرُ وَ فَقًرُ تَتَعَجَّلُهُ وَ فیهِ حِسابُ طَویلُ یَوًمَ القیامَهِ ... .

(" من لا یحضره الفقیه " ج 4 ص 375)

ای ابوذر ، از درخواست کردن  [از دیگران] بپرهیز، چرا که در دنیا مایه خواری و شتاب به سوی فقر است و در روز قیامت حسابِ آن طولانی خواهد بود.

 ____________________________________________________________________

14. إِنَّ اَلْمَسْأَلَةَ لاَ تَحِلُّ إِلاَّ لِفَقْرٍ مُدْقِعٍ أَوْ غُرْمٍ مُقْطِعٍ.

(" جامع الاخبار" ص 137- " بحار الانوار " ج 93 ص 156)

در خواست کردن [از دیگران] روا نیست، مگر به هنگام فقرِ شدیدو کُشنده یا بدهی ِ سنگین و کمر شکن.

 ____________________________________________________________________

15. وَ یُسَمِّتُ عَطًسَتَهُ... .

و در هنگام عطسه رفیقش او را دعا کند .

 ____________________________________________________________________

16. الْعـُطـَاسُ لِلْمـَرِيـضِ دَلِيلُ الْعَافِيَةِ وَ رَاحَةٌ لِلْبَدَنِ.

(" کافی" ج2 ص 656)

عطسه در بیمار نشانه سلامتی و مایه راحتیِ بدن است.

 ____________________________________________________________________

17. إِذَا كَانَ اَلرَّجُلُ يَتَحَدَّثُ فَعَطَسَ عَاطِسٌ فَهُوَ شَاهِدُ حَقٍّ.

(" کافی" ج 2 ص 657)

هرگاه مردی سخنی بگوید و در آن میان کسی عطسه کند، آن خود گواهِ حقّانیّت (صداقت گفتار) است.

____________________________________________________________________

18. وَ یُرًشِدُ ضالَّتَهُ وَ یَرُدُّ سَلامَهُ وَ یُطَیِّبُ کَلامَهُ وَ یُبِرُّ إِنعامَهُ وَ یُصَدِّقُ أَقسامَهُ وَ یُوالی وَلیَّهُ وَ لا یُعادیهِ وَ یَنًصُرُهُ ظالِما وَ مَظلوما ، فَأَمّا نُصرَتُهُ ظالِما فَیَرُدُّهُ عَن ظُلمِهِ وَ أَمّا نُصًرَتُهُ مَظلُوما فَیُعینُهُ عَلی أَخذِ حَقِّهِ، وَ لا یُسلِمُهُ وَ لا یَخًذُلُهُ وَ یُحِبُّ لَهُ مِنَ الخَیرِ ما یُحِبُّ لِنَفسِهِ وَ یَکًرَهُ لَهُ مِنَ الشَّرِّ ما یَکرَهُ لِنَفًسِهِ.

و رفیقش را در پیدا کردن گمشده اش راهنمایی کند و جواب سلام رفیقش را بدهد و با رفیقش پاکیزه سخن بگوید و نیکی و انعام رفیقش را [با پاداشی بهتر] بزرگ بدارد و سوگندهای رفیقش را تصدیق کند و با دوستِ رفیقش دوستی کند و هیچ گاه با او دشمنی نکند و رفیقش را یاری دهد چه اینکه ظالم باشد یا مظلوم، پس یاری دادن او در صورت ظالم بودن به این معناست که او را از ظلم کردن باز دارد و یاری دادن او در صورت مظلوم بودن به این معناست که او را در گرفتن حقش کمک کند؛ و او را تسلیم [دشمن] نکند و رفیقش را رها نکند و تنها نگذارد و آن خوبی را که برای خود می پسندد برای رفیقش نیز بپسندد و آن بدی را که برای خود نمی پسندد برای رفیقش نیز نپسندد.

____________________________________________________________________

19. اَلسَّلاَمُ تَطَوُّعٌ وَ اَلرَّدُّ فَرِيضَةٌ.

(" کافی " ج2 ص 644)

سلام کردن مستحب و جواب سلام واجب است.

____________________________________________________________________

20. الزِّيارَةُ تُنبِتُ المَوَدَّةَ.

(" بحارالانوار" ج 71 ص 355)

زیارت و دیدار ، دوستی و محبت را می رویاند.

____________________________________________________________________

21. مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَى كَلَّهُ عَلَى اَلنَّاسِ.

(" کافی " ج5 ص 72)

ملعون است کسی که بار و زحمتِ خود را بر دوش مردم بیاندازد.

____________________________________________________________________