أ فأعبد ما لا أرى ، فقال و کیف تراه ، فقال علیه السلام.

آیا چیزى را که نمى ‏بینم‏ پرستش مى ‏نمایم (با اینکه عبادت و پرستش مستلزم سخن گفتن و در خواست رحمت و مغفرت و خضوع و فروتنى است و این نوع امور در حضور و رؤیت انجام مى ‏گیرد) پس (سائل گمان کرد مراد از دیدن پروردگار دیدن بچشم است، لذا) گفت: چگونه او را مى ‏بینى (با اینکه دیدن او ممکن نیست) امام علیه السّلام فرمود.

لَا تُدْرِکهُ الْعُیُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِیَانِ وَ لَکنْ تُدْرِکهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِیمَانِ .

چشم ها او را آشکار درک نمى ‏کند، لکن دلها بوسیله حقائق ایمان (تصدیق بوجود و وحدانیّت و ربوبیّت و سائر صفات) او را درک مى ‏نماید.

قَرِیبٌ مِنَ الْأَشْیَاءِ غَیْرَ مُلَابِسٍ بَعِیدٌ مِنْهَا غَیْرَ مُبَایِنٍ مُتَکلِّمٌ لَا بِرَوِیَّةٍ مُرِیدٌ لَا بِهِمَّةٍ صَانِعٌ لَا بِجَارِحَةٍ لَطِیفٌ لَا یُوصَفُ بِالْخَفَاءِ کبِیرٌ لَا یُوصَفُ بِالْجَفَاءِ بَصِیرٌ لَا یُوصَفُ بِالْحَاسَّةِ رَحِیمٌ لَا یُوصَفُ بِالرِّقَّةِ .

بهر چیز نزدیک است (احاطه دارد) ولى چسبیده نیست، و از هر چیز دور است ولى جدا نیست (زیرا نزدیکى با چسبیدن و دورى با جدا بودن از لوازم جسم است) گویا است (ایجاد سخن می کند) بدون تفکّر و اندیشه (زیرا اندیشه بر اثر نادانى است که خداوند از آن منزّه است) اراده کننده (آفریننده) است بدون تصمیم و آماده شدن (زیرا تصمیم گرفتن عبادت است از اراده‏اى که مقدّمه اراده انجام کارى باشد و آن از لوازم جسم است که در انجام کارى مردّد است، و امّا براى خداى تعالى که علم عین ذات او است عزم و تصمی م درست نیست چون مردّد نمى ‏باشد) ایجاد کننده است بدون (کمک) عضوى (از قبیل دست و پا و مانند آنها، زیرا نیازمند بکمک حاجت دارد و او غنىّ بالذّات و بى نیاز است) لطیف است که (از جهت شدّت ظهور و آشکار بودنش) به پنهانى وصف نمى ‏شود (چون چیزى بر او احاطه ندارد) بزرگ است (از همه چیز) که به ستمگرى (مانند ستمگران مسلّط بر زیر دستان) وصف نمى ‏شود (زیرا عدل محض است) بینا است که به داشتن حسّى (از حواسّ) وصف نمى ‏گردد (زیرا حواسّ از صفات ممکن است) مهربان است (از روى فضل و احسان) نه به دلسوزى.

تَعْنُو الْوُجُوهُ لِعَظَمَتِهِ وَ تَجِبُ الْقُلُوبُ مِنْ مَخَافَتِهِ.

خلائق در برابر عظمت و بزرگى او خوار و فروتنند (زیرا همه مقهور مشیّت و اراده او هستند) و دلها (در برابر هیبت و عظمتش) از ترس (عذاب) او مضطرب و نگرانند.